torsdag 3 december 2015

Självsått

I våras var det ett gäng plantor av vintersallat som gick i blom. Vad de spred sig! Hur mycket insåg jag nog först idag, då jag tog en sväng bland landen för att typ kolla läget. Det händer inte mycket där annars. Har vintertäckt det mesta genom att lägga på halvt förmultnade växter (kompost alltså) men så hittade jag de här. Det är definitivt tillräckligt för att räcka till några salladsskålar (det finns förstås mer än på de här bilderna). 
Jag tycker också att det är fascinerande hur bra vintersallaten klarar kyla. Vi har ändå haft åtta minusgrader på sistone. Däremot så tror jag inte att de kommer att orka växa något mer på grund av brist på ljus.
Men på tal om ljus. Det är mindre än tre veckor tills det vänder igen! Och sedan är det dags att börja botanisera bland nästa års fröer ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar