onsdag 30 december 2015

Vad ska växa nästa år?


Snart är det dags att börja planera 2016 års odlande och jag tänker satsa på pumpor. Varför odlar vi inte mer pumpa i Sverige? (Nu tänker jag främst på det som kallas för vintersquash som får hårda och tjocka skal.) En stor fördel med dessa (förutom att de smakar otroligt gott och kan användas till en hel massa spännande maträtter) är att de dessutom kan lagras i rumstemperatur. Jag menar, hur många har tillgång till en matkällare nuförtiden till exempel? Vintersquashen på bilden är en Buttercup. Jag gjorde soppa på den, men åt den också som ugnsbakad. Påminner om sötpotatis i både smak och konsistens.
Lite deppigt är det att mina barn inte äter pumpa. Eller i princip något av det som jag odlar. Men någon gång så. Kanske. Om jag har tur ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar