fredag 1 januari 2016

2016 års läsning

Så var vi på andra sidan då och livet känns väl ungefär som vanligt. Men en himla trevlig nyårsafton blev det i alla fall!
Idag har varit en riktig slappardag. Jag har läst Leila Abouleas bok Minaret och om den kan jag säga: riktigt bra! På baksidan om boken kan en läsa att muslimska författare i bland annat Storbrittanien, de senaste åren skapat en ny sorts genre. De har inget behov av att ironisera över eller förklara islam utan de skriver helt enkelt om livet som troende muslim i ett västerländskt samhälle. Poff, poff, poff så punkterades ett gäng av mina fördomar. Läs, med andra ord!

I år tänker jag ge mig själv en ny sorts läsutmaning. Jag har bestämt mig för att årligen koncentrera mitt läsande lite extra runt ett särskilt land. Förhoppningen är att lära mig mer och att upptäcka ny och spännande litteratur som jag inte hade hittat annars. Först ut blir Tyskland. Anledningen till det är att jag bott i Tyskland i två omgångar och är rätt bra på tyska. De senaste åren har jag också köpt på mig ett gäng tyska böcker när jag varit där på tjänsteresa. Sedan har de blivit liggande. Först ut blir Juli Zehs Nullzeit och en gammal klassiker Otfried Preusslers Krabat. Den heter Han sålde sin frihet på svenska och jag minns den som väldigt spännande.
Jag tänker mig också att jag äntligen ska läsa Siegfrid Lenz Deutschstunde. Det är en ambition jag har haft i drygt 15 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar