tisdag 5 januari 2016

Årets första sådder

 Nu är jag på gång! Först ut blir den spännande perennen Läkemalva, en gammal medicinalväxt. Jag lyckades skrämma upp några plantor förra året men är lite orolig över att de inte överlevt vintern, så nu passade jag på att så resten av påsen. De här fröna ska sås tidigt och gärna utsättas för en rejäl köldknäpp. Från vad som står på fröpåsen verkar de dessutom vara ljusgroende och därför har jag täckt dem med perlit. Jag har placerat de två krukorna i mitt lilla växthus och täckt dem med snö. Det får duga som "vattning" i dagsläget.
 Men jag måste hitta en bra placering av dem i trädgården också. Det var delvis det som haltade förra året. Jag grävde ner dem i en rabatt och där fick de tyvärr inte den plats (eller omsorg) som de förtjänade.
Kan en kalla det här för sådd? Lite tveksamt kanske, men jag har hur som helst investerat i ett groddtråg och sedan satt igång en groddning av broccolifrön. Ser fram emot egenodlat grönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar