onsdag 20 januari 2016

Skrivardag

 Idag jobbar jag med syrrans och mitt projekt: en faktabok inom ett ämne som framförallt hon kan en himla massa om. Jag jobbar mest med att få texten riktigt barnvänlig och att fundera ut hur vi ska utforma det hela, hur illustrationer skulle kunna användas.
Det är synd att varken hon eller jag har någon större konstnärlig begåvning att tala om, det skulle helt klart ha underlättat. Men hur det än är med den saken, så har ändå plöjandet av 1000-tals bilderböcker och funderingar över vad det är i dessa bilders förhållande till texten som gör att det funkar, gjort att jag trots allt har en slags känsla för vad som borde fungera och bli bra. Dessutom kan nästan vem som helst rita streckgubbar. Och blir det ändå otydligt så kan en alltid skriva  "glad pojke" eller "glasskiosk" och sedan rita en pil som pekar mot bilden.
(Blir den antagen, så kommer i vilket fall som helst vårt blivande förlag att anlita en professionell illustratör!)
Idag kunde jag skörda smörgåskrasse till min smörgås också. Onsdagar är bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar