torsdag 4 februari 2016

Hur går det med årets läsutmaning?

Ja, hur går det egentligen?
Nja. Sisådär. Typ 1 bok av 12 möjliga kvalificerar in i kategorin årets läsutmaning som alltså är tysk litteratur. Det innebär tyskspråkiga författare som är översatta till svenska, eller ännu hellre förstås att jag läser på originalspråk. Och det kan jag. Hurra för mig!
Häromdagen på väg hem från jobbet grabbade jag tag i en bok från vår bokskrubb, Bernard Schlinks Högläsaren vilket visade sig vara ett rejält lyckokast. Mitt tåg var tokförsenat, men med en god bok blir en situation sällan särskilt illa och precis så blev det.
Jag sögs in i kärlekshistorien mellan bokens 15-åriga huvudperson och den 20 år äldre Hanna. Hur otrolig förälskad han var, men hur kärlekshistorien abrupt tog slut och de återsågs inte förrän flera år senare och då i rätten. Hanna hade varit lägervakt i Auschwitz.
En bra bok är aldrig smaskig. Där finns alltid en respekt för personerna och inget är så enkelt som en först kanske kan tro att det är.
Det här är en fantastisk bok på många sätt.
Läs den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar