onsdag 3 februari 2016

Läst i januari

Har ni sett min läslista för januari?
12 böcker.
12 böcker!
Woho! Jag leder stort läskampen här hemma.
:-)
(Allt kan bli en tävling, bara en vill så ...)
Av dessa 12 var Susanna Alakoskis Oktober i fattigsverige den absolut starkaste läsupplevelsen. Det är en sådan där bok som jag gått och pillat på i affärerna och på bibblan i ett par års tid nu. Men har hittills alltid ställt tillbaka den eftersom "den förmodligen är alldeles för jobbig att läsa för en känslig själ som jag".
Och det var den ju också.
Men den är otroligt välskriven och väldigt intressant och jag skulle också vilja säga att det är en viktig bok.
Kanske en sådan som borde läsas i skolan och diskuteras. Eller varför startar inte våra folkvalda politiker en bokcirkel och läser och diskuterar denna?
Nåja, efter den läsningen behövde jag något uppiggande. Slängde ut en förfrågan på "fejjan" och fick en massa tips. Det slutade med att jag köpte Emma Hambergs Rosengädda nästa. Skillnaderna mellan böckerna är avgrundsdjup, men Emma Hamberg är smart och även om den nästan känns lite löjlig i jämförelse, så är den faktiskt inte så dum. Ibland kan en behöva något som bara gör en på gott humör!

2 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat - vilken härlig läsmånad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar:-) Vi får se om jag lyckas med samma tempo i februari.

      Radera